Neesminiai daikto trūkumai gali būti pagrindas vartotojui nutraukti sutartį ir pareikalauti grąžinti sumokėtą kainą
Naujausioje Lietuvos Aukščiausiojo teismo nutartyje yra konstatuota, jog pirkėjas, įsigijęs daiktą, kuriam taikoma garantija, turi pagrįstą lūkestį, kad garantinio laikotarpio metu išryškėjęs daikto trūkumas bus pašalintas ne pirkėjo sąskaita.
Byloje buvo nagrinėjama fabula, kuomet ieškovė pirkimo – pardavimo sutartimi įsigijo indaplovę, kuriai buvo suteikta dvejų metų garantija. Praėjus 18 mėn. nuo įsigijimo indaplovė sugedo. Ieškovė kreipėsi į garantinę priežiūrą atliekančią įmonę, ši nustatė pagrindinio elektroninio bloko gedimą, pasiūlė jį suremontuoti, tačiau ieškovė paprašė indaplovę pakeisti nauja arba grąžinti už ją sumokėtus pinigus. Įmonė atsisakė tai padaryti.
Bylą išnagrinėję teismai priėmė skirtingus sprendimus: pirmosios instancijos teismas ieškinį patenkino, o apeliacinės instancijos – atmetė. Kasacinis teismas, panaikindamas apeliacinės instancijos teismo sprendimą ir palikdamas galioti pirmosios instancijos teismo sprendimą, pažymėjo, kad pagal įstatymą pardavėjas neturi teisės pats sutrumpinti garantijos terminą. Daikto kokybės garantijos terminas yra dveji metai nuo daikto perdavimo pirkėjui ir daiktas turi išlikti tinkamos kokybės visą šį laikotarpį, o indaplovė tinkamai veikė tik 18 mėnesių.
Lietuvos Aukščiausiasis teismas nurodė, kad įstatymai nereikalauja, jog daikto defektas būtų akivaizdus jau daikto perdavimo metu, – pakanka, kad būtų priežastys tokiam defektui išryškėti ar atsirasti ateityje garantinio laikotarpio metu. Tai ypač aktualu kalbant apie kompleksinius ir technologiškai sudėtingesnius daiktus. Tam, kad išryškėtų jų trūkumai (kuriuos sukeliančios priežastys galimai jau yra daikto perdavimo metu), gali reikėti daugiau laiko.
Lietuvos Aukščiausiasis teismas pabrėžė, kad galiojantis teisinis reguliavimas įtvirtinta prezumpciją, jog pardavėjas prisiima atsakomybę už parduodamo daikto kokybę. Šią prezumpciją pardavėjas gali paneigti įrodęs, kad daikto trūkumai atsirado dėl pirkėjo kaltės šiam pažeidus daikto naudojimo ar saugojimo taisykles, taip pat dėl trečiųjų asmenų kaltės ar nenugalimos jėgos. Lietuvos Aukščiausiasis teismas išaiškino, kad daikto naudojimo ar saugojimo taisyklių pažeidimas, padarytas pirkėjo, yra pardavėjo atsakomybę šalinanti aplinkybė, kurią turi įrodyti pardavėjas.
Gavus pretenziją iš kliento dėl netinkamos kokybės parduotam daiktui, kuriam pardavėjas suteikė garantiją, rekomenduojame pasitarti su teisininkais dėl garantijos taikymo apimties, gedimo (netinkamos kokybės) pobūdžio ir pretenzijos pagrįstumo.