Veiksmų, įvykus eismo įvykiui, ABC

Savo darbo praktikoje teko susidurti su daugybe eismo įvykių ir su jais susijusių klausimų sprendimu.Apibendrindamas asmeninę patirtį galiu tvirtinti, kad pagrindinės problemos administruojant eismo įvykių metu padarytas žalas kilo tik tais atvejais, kai atsitikus eismo įvykiui nebuvo atlikta elementarių, būtinų veiksmų, arba padaryta klaidų.

Toliau bus glaustai išvardinti būtini veiksmai, kuriuos atsitikus eismo įvykiui turėtų atlikti kiekvienas vairuotojas, siekiant, kad vėliau nekiltų jokių klausimų dėl atsakomybės nei draudikui, nei kitam eismo įvykio dalyviui:

  1. Daryti kuo daugiau fotonuotraukų iš eismo įvykio vietos. Šiandien esant tokiam išmaniųjų telefonų/planšetinių kompiuterių paplitimui, tai neturėtų būti problema.  Bent kelios fotonuotraukos turėtų būti daromos nepatraukus transporto priemonių iš eismo įvykio vietos,  kad būtų gerai matoma transporto priemonių padėtis, pats kelias, jo ženklinimas, susidūrimas (jei toks buvo) ir pan. Taip pat, jei yra galimybė, rekomenduotina fotografuoti kito eismo įvykio dalyvio draudimo liudijimą, asmens dokumentą, gelbėjimo tarnybų/policijos automobilius.
  2. Jei nekviečiama policija ir pildoma eismo įvykio deklaracija – vairuotojas turi itin atidžiai tikrinti deklaracijoje nubraižytą schemą, kito eismo įvykio dalyvio užpildomus duomenis. Dažnos situacijos, kai pamirštama įrašyti į deklaraciją vilkiko valstybinį numerį (įrašomas tik priekabos), įvykio datą/vietą, nėra kito eismo įvykio dalyvio parašo ir pan.
  3. Svarbu – netgi atvykus į eismo įvykio policijai, vairuotojas privalo būti aktyvus – fotografuoti, rinkti kito dalyvio duomenis ir pan. Pažymėtina, kad daugumoje ES valstybių, atvykusi į eismo įvykio vietą policija (jei nėra sužalotų asmenų) per daug nesigilina į eismo įvykio aplinkybes, o tik užrašo eismo įvykio dalyvių duomenis, nurodo kada/kur įvyko eismo įvykis ir kokią versiją pasakoja kiekvienas iš dalyvių. Pareiga nustatyti atsakingą asmenį tokiais atvejais perkeliama  draudikams, kurie vadovaujasi turima rašytine/vaizdo medžiaga. Jei jūsų vairuotojas nebus surinkęs pakankamai jo atsakomybę už įvykį neigiančių duomenų, daugiau negu tikėtina, jog atsakomybė bus pripažinta būtent jam.
  4. Netgi tais atvejais, kai nėra jokių kitų eismo įvykio dalyvių ( pvz. vairuotojas atsitrenkė į kažkokį stacionarų objektą, ar randa vilkiką/priekabą apgadintus ir pan.), reikia atsakingai įvertinti situaciją. Visos draudimo kompanijos savo KASKO draudimo taisyklėse yra numačiusios sąlygą, kad tais atvejais, kai padaryta žala viršija tam tikrą sumą (dažniausiai – 1500,00 EUR), privaloma kviesti policiją, ar kitą oficialią tarnybą. Nors tokių draudimo sąlygų teisėtumas daugiau negu kvestionuotinas, tačiau kol šiuo klausimu nėra suformuotos vienareikšmės teismų praktikos – geriau apsisaugoti ir bent paskambinti policijai. Tokiu atveju, galima bus pateikti telefono pokalbių išklotinę ir taip pagrįsti, kad būtent tokiu metu, tokioje valstybėje atsitiko įvykis ir policija buvo kviesta (greičiausiai ji net nevažiuos į vietą).

Visiems vežėjams primygtinai rekomenduotina nuolat prieš išsiunčiant vairuotojų grupę darbui organizuoti mokymus, kuriuose reikėtų vairuotojus apmokyti tiek tinkamai daryti fotonuotraukas, tiek pildyti eismo įvykio deklaraciją – tokie mokymai pasiteisina.